Emotionele Intelligentie
Deze term is sinds een paar jaar steeds meer in zwang. Vroeger zworen we bij een hoge IQ (intelligentie-quotiënt). Je kon alles als je maar een hoge IQ had. De tijd leerde dat dit niet klopt. Steeds vaker vielen hoogbegaafde (lees hoge IQ) mensen op die in een sociaal isolement terechtkomen en niet tot hun recht kwamen. Het is nu duidelijk dat een hoge IQ geen garantie is voor een succesvol leven.
Steeds meer blijkt dat het emotionele aspect een veel belangrijkere rol vervult bij ons welslagen.
Met name nu er vaak in teams wordt gewerkt, moet je zorgen als teamleider (met hoge IQ) dat je medewerkers tot hun recht komen, dat je hun frustraties begrijpt en hen toch stimuleert tot topprestaties. Het razendsnel kunnen rekenen zal je hier niet vaak van dienst kunnen zijn. Het is eerder belangrijk om een goede relatie met je medemens te onderhouden. Je moet kunnen luisteren naar anderen. Je moet goed kunnen omgaan met anderen en ze met respect behandelen. En toch assertief zijn, en duidelijk voor je eigen mening uitkomen. Je moet mensen niet nodeloos kwetsen.
Geef je gevoel voor de ander de kans en respecteer de gevoelens van anderen.
Je moet een juiste balans vinden tussen verlegenheid en brutaliteit.
Hierdoor kun je innerlijke conflicten en problemen tussen mensen positief afwikkelen. Je leert kritiek te geven zonder te kwetsen en kritiek te ontvangen zonder je gekwetst te voelen.
Herken de doelen van anderen en daarbij ook hun problemen daarmee. Herken de momenten waarbij je je even moet inhouden. Gebruik de juiste woorden voor de juiste situaties. Vergroot je invoelingsvermogen (empathie). Je leert ook je eigen gevoelens beter te begrijpen en te evalueren. En als je rustig blijft en overzicht houdt kun je gemakkelijker tot slimme, rake oplossingen komen.
Streef naar WIN - WIN situaties. Voor jezelf, voor de ander en voor de omgeving!
Momenteel wordt de E.Q.-test vertaald naar de Nederlandse samenleving. Aan
de hand van een E.Q.-test kun je weten welke emotionele vaardigheden verder
ontwikkeld moeten worden.
Kijk niet raar op als dit onderdeel blijkt van een selectieprocedure.